Workshop met mijn educatiemateriaal !! :D - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Workshop met mijn educatiemateriaal !! :D - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Workshop met mijn educatiemateriaal !! :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

25 Oktober 2016 | Mexico, San Miguel de Allende

Hooi lieve mensen,

Daar ben ik weer :) Dit keer een verslag over de workshop waar we mijn materiaal voor het eerst hebben gebruikt ! Afgelopen maandag was het zover. Vorige week alles afgemaakt, we hebben het gered om zelfs de nieuwe af te maken! Alles netjes in enveloppen gestopt, zodat iedere deelnemer een mooi pakketje kreeg. Maandagochtend vertrokken we naar de community. Het was best dichtbij en hoort ook bij San Miguel, maar is buiten afgelegen. Het was op de lokale basisschool. Het schoolgebouw is super kleurrijk! Heel mooi. De kinderen waren buiten en zongen het volkslied. Dit gebeurt altijd voordat de dag begint. Wij gingen ons klaarmaken voor de workshop. Ons ‘klaslokaal’ ingericht, beamer klaargezet en nog wat voorbereidingen aan het regenwatersysteem dat we zouden gaan bouwen. Rond negen uur begonnen mensen binnen te druppelen. Van te voren hadden we 20 setjes met educatiemateriaal klaargemaakt. Op één van mijn sheets moet ik iets invullen, een recept voor hun verdunningsratio’s. Dylan zei begin maar met 20, want we weten hier nooit hoeveel mensen er kwamen. Maar toen men begon te komen kwamen er meer en meer. Uiteindelijk hadden we 55 mensen ! Hele goede opkomst dus, waar we allen blij mee waren. Nog snel wat extra setjes bijgeschreven (zijn maar vier getallen die ik moet schrijven, dus dat lukte wel ;-)). Dylan en Saul begonnen de workshop met een presentatie waar ze het water probleem uitlegde en focuste op deze samenleving. De levels van vervuiling is heel erg hoog in deze samenleving, vandaar ook dat wij daar een project zijn begonnen. Mensen luisterde zeer aandachtig en zowel Dylan als Saul zijn sterke presentators. Op gegeven moment kon ik de materialen uitdelen en ben ik langs iedereen gegaan. Men was erg geïnteresseerd en opende de envelop meteen. Delen van mijn materialen had Dylan op zijn presentatie gezet. Leuk om te zien was dat men ook echt ging kijken van, oohja, dit is nu op de presentatie, welk materiaal hoort daarbij. Ik vond het ook super leuk om bij deze workshop te zijn en om mijn materialen in werking te zien. Voelde me gewoon beetje trots stiekem. Na de presentatie gingen we naar de andere kant van het schoolgebouw waar we het systeem zouden gaan bouwen. Voor ons allen was deze workshop ‘nieuw’, omdat het gefocust was op kleinschalige regenwateropvang. Dit keer gebruikten we niet de grote cisterns van 12.000L die gemaakt zijn van cement, maar gebruikten we drie ‘kleinere’ cisterns gemaakt van plastic. Deze zijn dus ‘kant-en-klaar’ en kunnen 2500L opvangen. We hebben deze drie aan elkaar gekoppeld. Hiermee lieten we zien dat als een familie geen genoeg geld heeft om meteen een grote cistern te bouwen, ze kunnen beginnen met een kleine dit jaar en na een jaar te hebben gespaard uitbreiden met een tweede die aan elkaar gekoppeld wordt. Mensen hielpen tijdens het bouwen, wat ook onze bedoeling was. Sommige mensen gingen op gegeven moment weg, omdat ze hun kinderen van school moesten halen. Maar een kleiner groepje bleef heel enthousiast en hebben veel geholpen met het bouwen van het systeem. Dylan was vooral bezig met de cisterns koppelen en het ‘first flush system’ installeren met de mensen. Een first flush systeem is een kleine tank aan het begin van het systeem wat het dak ‘schoonmaakt’. Het eerst opgevangen regenwater moet je nooit drinken en wordt dus gescheiden in deze kleinere tank. Saul was bezig met de regenpijpen te monteren op het dak van de school. Opgegeven moment dacht ik, ik ga even kijken op het dak. En uiteindelijk heb ik samen met Aaron Saul geholpen met deze regenpijpen. Super leuk! In de middag had de school voor ons gekookt. Eigenlijk in elke community waar ik tot nu toe kom koken de mensen voor ons. Dus gezellig samen met het team gegeten. Heel lekker! En daarna nog eventjes de laatste dingetjes afgemaakt. In de middag waren we klaar en de school heeft nu gewoon zijn eigen regenwatersysteem, wat ervoor gaat zorgen dat de kinderen water kunnen drinken zonder gevaarlijke niveaus van arsenicum en fluoride! Er moeten nog wat kleine dingetjes worden gedaan. Het punt waar ze water kunnen ‘tappen’ uit het systeem moet nog worden gemaakt. We willen een regenpijpsysteem maken zodat het naar een centraal punt gaat op het schoolgebouw en daar komt dan een kraantje. Hier komt ook één van onze filters die biologische vervuiling zoals bacteriën eruit haalt. En zo hebben de kinderen volledig veilig en gezond drinkwater! Dit gaan we binnenkort afmaken. Maar het systeem is wel al klaar en kan al beginnen met het opvangen van regenwater! Al met al was het een Super Ervaring en de mensen reageerde erg positief op de materialen en gebruikten ze ook echt. Goed om te zien! Als Dylan of Saul teruggaat om het af te maken ga ik waarschijnlijk mee en gaan we vragen of een aantal deelnemers iets willen vertellen over de materialen en hoe ze het ervaarden. Om dat meteen op maandag te doen vonden we te vroeg, aangezien de mensen dan net de materialen hadden gezien. Dus er komt nog een vervolg aan.

Maandagavond had ik nog een event gepland zijn. Samen met Marti (onze marketing consultant) ging ik naar een event genaamd ‘100 Women Who Care’. Hierbij kunnen organisaties of mensen zich aanmelden. Je moet een project/organisatie hebben die iets ten goede brengt aan San Miguel. Caminos deed mee, en omdat Jenn niet kon, was ik de vertegenwoordiger van Caminos! Wij waren dit keer genomineerd. 100 mensen/groepen doen mee waarvan 20 worden genomineerd. Deze 20 gaan in een hoed en daarvan worden drie getrokken. Marti en ik hadden een presentatie voorbereid waarbij ik ook iets zou gaan zeggen, mijn ervaring van de ochtend en iets algemeens over Caminos. Als je één van de drie bent mag je een presentatie houden. De zaal stemt daarna op één van de drie en die organisatie wint een geldbedrag wat is opgehaald tijdens de avond. Helaas waren wij niet één van de drie die werden getrokken, dus konden wij niet presenteren. Maar het was wel heel leuk om dit mee te maken en zo een event bij te wonen.

De rest van de week was heerlijk druk met werk. Aankomende week gaan we de nieuwsletter (die ik heb geschreven) versturen. We wilden sowieso ons educatiemateriaal en ander materiaal online hebben staan voordat deze nieuwsletter eruit gaat. Dus ik heb deze week gewerkt aan deze info sheets en het verwerken op de website. Ik had voorgesteld om een nieuwe pagina te maken. Hij heet nu ‘water’ en daar zijn alle info sheets te vinden. Aan het eind van deze week was ik blij en voldaan dat deze nieuwe pagina er is met al mijn materiaal. Jullie kunnen deze pagina hier bekijken (http://caminosdeagua.org/informational-and-educational-materials/). Eén artikel welke ik er mooi uit vind zien is deze (http://caminosdeagua.org/safe-healthy-sustainable-water/). In dit artikel leg ik uit wat ‘safe, healthy and sustainable water betekent. En daarvoor heb ik infographics ontworpen en toegevoegd in het artikel. Deze termen worden altijd gebruikt door Caminos en ik dacht dat het is goed als er een goede uitleg is. In de toekomst kunnen we dan altijd deze infographics gebruiken zodat men het herkent :) We hebben nog meer plannen voor de website, welke ik komende week ga uitvoeren :)

Oohja, laatste dingetje. De tijd dat ik hier ben schrijf ik ook blogpost op de website van Caminos. Ik probeer elke week in ieder geval één en liefst twee te plaatsen zodat de website up to date is. Deze kunnen jullie ook lezen als jullie willen. Dit zijn de link :D (http://caminosdeagua.org/blog/). Eentje over maandag, eentje over al het nieuwe materiaal, eentje over Biochar research en dat Aaron ons team is komen versterken en eentje over het blessing event van een tijdje terug :)

Dat was het voor deze keer ;-) Een hele leuke ervaring rijker en blij met het eindresultaat van mijn materiaal, onze workshop en mijn nieuwe websitepagina !

Hele dikke knuffel voor jullie allemaal,
Xx Chan


  • 25 Oktober 2016 - 10:39

    Kris:

    Heey cutie,
    Super tof kanjer. Ben trots op jou! <3

  • 25 Oktober 2016 - 16:34

    Carla:

    Fijn mang dat jullie presentatie zo goed is ontvangen. En toppie gedaan door jou, natuurlijk. Ook steeds allerlei mooie foto's bij de verslagen. En al die enge, grote paarden; da's niks voor jou, toch? Helemaaaal niet!!! :-) Kwam je niet in de verleiding om te vragen of je ook mocht meerijden? XXX

  • 25 Oktober 2016 - 16:34

    Carla:

    Gefeliciteerd! Dat de presentatie (zo mooi) is gelukt. En steeds weer die mooie foto's erbij. :-)





  • 25 Oktober 2016 - 22:21

    Opa Harry & Tante Ans:

    Hoi Chantal

    Wat fijn te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt .Leuk voor je dat je werk zo goed aanslaat. Wat zul je trots zijn op jezelf, Anders wij wel. Je zult wel een aardig woordje spaans spreken op het oment neem ik aan. Oh. Ik zou willen dat je me zo zou kunnen oppakken en dan binnen een heel korte tijd zo bij jou zou kunnen laten landen.Graag zo tussen de lokale bevolking een poosje doorbrengen. Ik ben echt jaloers op je.Leuke foto s ook'Als je je zo ziet staan tussen de bevolking met je dikke zwarte haar en je kleurtje zou je best een van hen kunnen zijn.Je hoort daar gewoon thuis en ik heb het gevoel dat dat ook een beetje zo is.Mooi deze ervaring en kontakt met andere mensen met hetzelfde ideaal.Nog heel veel fijne weken daar en kijken uit naar je volgende verslag.Knuffel tante Ans.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 9538

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: