Spaans-talige Avonturen :) - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Spaans-talige Avonturen :) - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Spaans-talige Avonturen :)

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

20 Juni 2017 | Mexico, San Miguel de Allende

Heey Iedereen,

Na de heerlijke vakantie in Brazilië ging ik meteen weer aan de bak toen ik terug was in Mexico. De afgelopen weken waren weer lekker druk, zowel met werk als met leuke dingen :). Een heerlijke combinatie!

Woensdag aangekomen in Mexico na een lange reis en donderdag meteen mee met Saúl naar een lopend project van Caminos. De afgelopen twee weken, toen ik in Brazilië was had Caminos een project op een middelbare school in de stad hier. Saúl heeft eerst een week les gegeven over de water problemen, hoe je water kan testen, en de mogelijke oplossingen. De tweede week zou Saúl, samen met Daniel, en de studenten een regenwater systeem bouwen op de school zelf. Daniel is een jongen (16) uit een samenleving op het platteland van San Luiz de la Paz. Vorig jaar ben ik daar geweest en heeft Daniel meegedaan in een capacity training voor zijn samenleving. Hij en zijn vader zijn erg enthousiast en Daniel had hulp aangeboden, dus hij heeft deze week Saúl geholpen met bouwen. Mooi om te zien hoe Caminos mensen inspireert en mensen aanzet tot actie ondernemen en hulp aanbieden om nog meer mensen te bereiken. Donderdag kon ik mee om nog eventjes het laatste stukje van het project mee te mogen maken. En vrijdag zouden we ook nog workshop hebben. Dus mijn plan, donderdag ernaar toe gaan om te kijken en de sfeer te proeven en vrijdag een vragenlijst en interviews te doen met de studenten. Daar aangekomen, en even gepraat te hebben met de leraar, geleerd dat het niet zo gaat als gepland hier ;-) Dus zouden er opeens vrijdag geen lessen meer zijn… Wat nu.. Even nagedacht en een rustige plek gezocht. Meteen een vragenlijst gemaakt en deze geprint en uitgedeeld. Wel korte tijd om het te doen, maar het moest wel. En nu ik achteraf mijn resultaten zie, is het eigenlijk heel goed ! Dus al met al komt het altijd goed. Veel studenten hebben hem ingevuld :). Uiteindelijk bleek er toch nog wel iets te zijn vrijdag. Geen lessen, maar wel een aantal studenten die voor hun ‘social service stage’ kwamen. Dus vrijdag ook gegaan samen met Saúl en Daniel. Verder gebouwd en vrijdag heb ik ook interviews gedaan met de studenten. Best spannend hoor. Ik had wel al interviews gedaan in het spaans, maar dan had ik mijn vragen voorbereid en op papier. Aangezien we aan het bouwen waren, zou het beter zijn als ik ‘informele gesprekjes’ zou hebben. Ook omdat het jongeren zijn, krijg je vaak meer uit ze wanneer je gewoon gezellig met ze kletst. Het was een groepje studenten die ook vrienden waren, dus zij hadden wel lol tijdens het bouwen. Als nieuweling, en niet de taal volledig te spreken, is het dan best lastig om ertussen te komen. Maar, het waren hele gezellige en aardige studenten, dus na een tijdje zat ik ook lekker te kletsen met ze. Bijna iedereen geïnterviewd. Daarna nog gezellig samen gelunched. En uiteindelijk vertelde ze me dat ik in hun ‘barrio’ ben gekomen. ‘Barrio’ betekent zo iets van vriendengroep, maar dan meer dan een vriendengroep, meer een stijl van leven en dat je elkaar begrijpt. Dus, al met al, heb ik een goede job gedaan en vertrouwde ze me :D Erg interessante ervaring en ook heel leuk om de standpunten en ideeën van studenten die voornamelijk in de stad wonen te horen. Zeer interessant voor mijn onderzoek, om dit te hebben naast de mensen van het platteland.

Oohja, ondertussen ben ik ook verhuisd. Het weekend nadat ik terug kwam uit Brazilië. Ik woon nu samen met Martijn en Sarah. En Daniela. Zij is een Mexicaans meisje. Heel gezellig en chill is het zo met zijn viertjes :). Heel chill huis ook, met een tuin aan de voorkant en op het dak ook nog en dakterras :)!

Zondags gingen de jongens weer een Big Hike doen. Ze vroegen of ik meeging. Was nog wel moe van het Brazilië avontuur, maar ze zouden weer de berg opgaan waar we al twee keer hebben geprobeerd te top te bereiken, en die we steeds niet konden bereiken. Ik dacht drie keer is scheepsrecht. Dus ben toch maar meegegaan. Heel vroeg vertrokken, 7 uur ’s ochtends. Uiteindlijk 9 uur gelopen en totaal 32 km !! Maar… we hebben de top bereikt !! Dus het was het zeker waard. En het was ook echt heeeeeeeeel mooi !!!!

De week daarna heb ik vooral gebruikt om rustig eventjes alles te ordenen en sorteren. Ik had al best veel data, en wilde eventjes alles op een rijtje zetten wat ik nu precies had en wat ik nog graag zou willen verzamelen voor mijn scriptie. Rustig, maar productief weekje.

Het weekend was de verjaardag van Sarah. Vrijdag heb ik samen met Aaron een taart gebakken. We wilden een leuke en mooie taart bakken. En aangezien Sarah altijd heel veel Cola drinkt, hadden we bedacht om een taart te maken met een cola fles erop :). Vrijdag en zaterdagochtend lekker gebakken en versierd. Uiteindelijk, was hij nog best mooi geworden, al zeg ik het zelf. Niet zo mooi als mam der taarten natuurlijk ;-), maar de fles was goed gelukt :)! Zaterdagoverdag met mijn vrienden gelunched en spelletjes gedaan de hele middag. Sarah is spelletjes fanaat, dus dat vond ze erg gezellig. En ’s avonds nog uit eten geweest met de vriendengroep, en met onze collega’s van Caminos (Dylan en Jenn) en hun families. Erg gezellig en na het eten nog verder gechilld bij ons thuis :). Sarah was blij verrast met de taart en vond hem super grappig en mooi :D Ze moest erg hard lachen toen ze hem zag.

De week daarna was een speciale week. Ik analyseer ook FAI, een andere organisatie in mijn scriptie. Ik was hier al eens geweest zoals jullie hebben gelezen in mijn eerste blog en ging weer een weekje naar hun toe. Dit keer hopen op wel veel projecten. Dus deze week was ik de hele week daar en heb daar geslapen. Echt een bijzondere ervaring. Doordat niemand daar Engels praat, heb ik de hele week Spaans moeten praten. Zeker goed voor mijn Spaanse leerproces en uiteindelijk ging het best goed !! Ging gewoon elke dag mee met of Enrique of Edgar. Doordat ik onderzoek doe en meegenomen wordt door de organisatie kom ik echt op leuke en interessante plekken, terwijl het voor hun gewoon normaal is. FAI werkt samen met Diana die een toneelstuk heeft geschreven die het water probleem uitlegt. Ik heb deze week dit toneelstuk meerdere malen gezien en daarna gesproken met leraren en/of leerlingen over wat ze ervan hebben geleerd. Kinderen van verschillende leeftijden, van kleuterschool, basis school, tot middelbare school. En ook wel grappige momenten meegemaakt, die op het moment wel spannend waren :P Ik vroeg Enrique of ik met leerlingen kon praten en hij zei, nee leerlingen is moeilijk want die moeten weer verder met de les, maar leraren kan wel. Dus hij bracht me naar een kamertje, waar vijf leraren zaten. Dus ik vroeg, moet ik nu hier mijn interview houden? Zegt tie, nee, wacht even er komen nog vijf andere leraren bij. Dus, toen stond ik daar, zonder volledig Spaans te kunnen, en het niet voor te hadden bereid, omdat ik niet gepland had om met leraren te praten, tegenover tien leraren. En tja, dan moet je gewoon maar wat doen, en het beste ervan maken. Een hele ervaring en achteraf gezien is het goed gegaan en heb ik hele goede informatie gekregen! Een andere dag ging ik met Edgar naar een basischool en hij stelt me voor aan de directeur. Dus eerst met hem gepraat en toen gevraagd of ik kids kon spreken. De directuer, ja natuurlijk. Ik haal eventjes een aantal. Kwam hij terug met acht kinderen. Ik gaf aan of ik één voor één kon praten met ze, omdat dat makkelijk is voor mij. De directeur zei natuurlijk kan dat ! Ik regel het voor je. Dus had hij de acht studenten in een kamertje naast me gezet, twee stoelen klaar. En haalde hij één voor één de kids. Als eentje klaar was, ging de directeur de volgende voor me halen. Mensen zijn zo lief en bereid om je te helpen. Ook de kinderen waren heel open en gingen met me kletsen. Best spannende ervaringen, door de taal en omdat je de mensen niet kent, maar ik leer er heel veel van en achteraf kijk ik er met een glimlach op terug ! Ervaringen blijf ik opbouwen hier tijdens het doen van mijn scriptie! Vrijdagmiddag met een voldaan gevoel naar huis gegaan. Best uitgeput, doordat het best vermoeiend is om niet in je eigen taal of Engels de hele week te zijn. Maar zeker de moeite waard !

Vrijdagavond nog gezellig naar Happy Hour van Caminos geweest. Sinds een aantal maanden heeft Caminos Happy Hour elke vrijdag. Dan komt het hele team bijeen. Omdat we nu ook het tech house hebben, de plek waar het technische gedeelte en alle experimenten worden gedaan, en mensen meer verspreid wonen en werken, ziet niet iedereen elkaar regelmatig. Daarvoor hebben we de Happy Hours. Dus elke vrijdag gezellig de week afsluiten met elkaar. Erg gezellig om daar bij te zijn, en weer onderdeel van het team te voelen :)

Oké, voor nu stop ik weer eventjes :). Ik heb altijd veel te vertellen en omdat ik nu eventjes niet had geschreven extra veel. Ik ben snel weer terug met de verhalen van vorige week en deze week :)

Abrazo,
Chan



  • 20 Juni 2017 - 11:15

    Carina:

    Wat een mooi verhaal weer Chantal.
    Superleuk schrijf je.
    Veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 9546

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: