Mexico 2.0 has started !!! - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Mexico 2.0 has started !!! - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Mexico 2.0 has started !!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Mei 2017 | Mexico, San Miguel de Allende

Hola Hola lieve iedereen,

Doordat ik zo een geweldige tijd heb gehad tijdens mijn stage, heb ik besloten om terug te gaan naar Mexico om mijn scriptie te doen en te gaan werken voor Caminos. En doordat het vooronderzoek sneller ging dan verwacht zat ik 03/04 alweer in het vliegtuig, op weg naar Mexico. Omdat ik zo veel leuke en lieve reacties van jullie heb gekregen en veel mensen vroegen of ik weer een blog zou bijhouden, heb ik besloten jullie weer op de hoogte te gaan houden. Ik vond dat echt heel leuk om te horen. Ik hoop dat jullie weer zullen genieten van mijn verhalen en ik kijk nu al uit naar jullie reacties !!

De laatste paar weekjes voor mijn vertrek vlogen voorbij. En 3 april was het dan alweer zover. Ik moet zeggen ik heb wel ook echt genoten van de tijd weer in Nederland. Heerlijk om iedereen weer te zien en om te zien hoe blij iedereen was dat ik weer terug was. Dat maakte het wel weer moeilijker om wéér gedag te gaan zeggen voor een lange tijd. Maar ik had er wel ook echt weer SUPER (om in mijn oude schrijfstijl te blijven) veel zin om terug te gaan. Doordat, voorheen vreemde mensen, zulke goede vrienden zijn geworden en het werk dat je doet zo goed voelt en je het gevoel hebt dat je nog niet klaar bent met al het goede werk wat Caminos doet, voelde het voor mij goed om terug te gaan. Dus daar ging ik !

Na de vlucht van 11 uur, een overnachting in Mexico Stad, en de busreis van 4,5 uur kwam ik 4 april aan in San Miguel. Second Home Sweet Second Home :). Ik ben echt heerlijk ontvangen door iedereen, mijn vrienden, collega’s en alle andere mensen die ik hier heb ontmoet. Heerlijk om iedereen weer terug te zien en zo warm te worden ontvangen. Eerste weekje rustig aan gedaan, wel al gewerkt aan mijn scriptie. Ik had van te voren een planning gemaakt, dus kon ik meteen aan de bak. Eerste week vooral oriënterende gesprekken met de organisaties en eventjes ook genieten van het terug zijn. Ook meteen ervaren dat een planning van te voren hier niet opgaat :P. De eerste woensdag had ik gepland om met één van de organisaties mee te gaan en had gepland om de eerste twee of drie weken bij die middelbare school mee te draaien, om te wennen aan het interviewen in het Spaans en de school en leraren te leren kennen. De eerste woensdag ging ik daarnaartoe, maar toen werd duidelijk dat de scholieren de komende twee weken vakantie hadden…. En dat terwijl ik het van te voren in Nederland had besproken… Oké, op naar andere plannen. Gelukkig had ik vrijdag een gesprek met de andere organisatie en die zeiden dat ik de week van 17 april de hele week kon meelopen met een project. Dus zou ik dat gaan doen. Erg blij was ik daarmee. De week daarvoor gewoon lekker zelf gewerkt. En ook leuke dingen doen hoort er weer bij. Dus dat weekend ben ik met Billy, Aaron, Saúl, Sarah en Martijn (Martijn is een Nederlandse jongen die hier nu ook zijn scriptie doet. Hij was er vorige keer nog niet, maar ook heel gezellig) een Bike and Road Trip gemaakt :). Aaron, Martijn en Saúl waren zo sportief om te gaan fietsen, maar Billy, ik en Sarah vonden een Road trip met de auto lekkerder klinken. We hebben de fietsers gevolgd en onderweg hebben we ze steeds ontmoet. Vrijdag van San Miguel naar Guanajuato, 75 km ! Het was ook Goede Vrijdag, dus in Guanajuato was van alles te doen. ’S Avonds de stad in geweest met zijn allen. Lekker eten, muziek, veel mensen en vuurwerk. Zoals ik gewend ben om een Mexicaanse feestdag te vieren. Voelde me meteen weer zoals vorig jaar :). Zaterdag door gegaan van Guanajuato naar Dolores, 50 km. Helaas was Saúl zijn fiets kapot gegaan op zaterdag aan het eind van de tocht. En ook een reparatie op zaterdagochtend bij de fietsenmaker hielp niet. Gelukkig hadden wij de auto mee. Fiets op het dak en Saúl is verder met ons mee geweest. Zaterdag hebben wij, de auto ploeg, een ander stadje bezocht, ik ben de naam vergeten, omdat we anders veel eerder dan de fietsers er zouden zijn. We zijn ook op een berg gegaan, waar een heel groot standbeeld van Jezus staat. Dit is het meest centraalste punt van Mexico! Aangekomen in Dolores ook een lekker dagje Dolores gehad. En zondag weer terug naar San Miguel. Echt een gezellig weekend om zo weer met zijn allen bij elkaar te zijn. Zondagavond hadden we nog een uitstapje met het Caminos Team. Er zou een toneelstuk worden gegeven in San Luis de la Paz, gecoördineerd door Diana. Diana en Caminos werken vaker samen omtrent het verspreiden van informatie over het water probleem. Dit toneelstuk vertelt het water probleem en geeft informatie, maar dan in een makkelijke en leukere vorm om naar te kijken. Erg leuk om te zien. Iedereen kon gewoon vrij komen en uiteindelijk waren er inderdaad echt behoorlijk wat mensen. Een leuke en interessante manier van uitleg verspreiden. Erg interessant voor mij om te zien vanuit een communicatie en educatie perspectief.

Toen was de week van 17 april. Met volle moed en veel zin stond ik maandag klaar om opgepikt te worden. Ook wel spannend, want al de mensen van deze organisatie praten helemaal geen Engels, dus dit werd een volledige Spaanse week voor mij. Ik moet zeggen het gaat al veel beter met Spaans, en doordat ik hier ben hoor ik het de hele dag om me heen. Het lastigste is het praten, maar dat is een kwestie van gewoon doen. En na meer ervaring gaat het steeds makkelijker hoop ik. Opgehaald door Enrique, een oud mannetje, maar heel aardig, aangekomen bij hun centrum. Dat is op het platteland van Dolores. Helaas daar aangekomen en even te hebben gekletst met Enrique en Edgar, kwam ik erachter dat het project van deze week gecanceld was en er dus niks zou gaan gebeuren die week. Dat was wel eventjes balen weer. Een tweede keer dat een afspraak niet doorging. Ik was zo blij dat ik eindelijk iets kon doen voor mijn scriptie, meelopen met het project, kinderen en ouders interviewen, en nu ging het weer niet door. Ter plekke bedacht wat te doen. Gevraagd of ik wel Enrique en Edgar kon interviewen die dag, dus dat heb ik gedaan. En toevallig kwam Saúl iets afleveren, en hij zei dat hij de volgende dag een project in een andere samenleving zou doen waarbij ze een fietspomp zouden gaan bouwen en dat ik daar wel mee kon. Dus ben ik blijven slapen bij FAI de organisatie, ze hebben een heel centrum waar ze hun projecten doen, waar ik dus kan slapen als ik daar ben en dinsdagochtend heeft Enrique me afgezet en ben ik verder gegaan met Saúl. Dat was een leuke dag. Samen met Saúl, Aaron en Billy hebben we een fietspomp gemaakt. De mensen van deze samenleving haalden hun water uit een put, maar deden dat nog gewoon met een emmer en touw. Ze hadden ons gevraagd of wij een oplossing hadden om dit makkelijker te doen. De hele dag gewerkt eraan, lekker klussen. Gedurende de dag waren er steeds wel een aantal community members die mee hielpen met het bouwen. Erg leuk altijd als mensen meehelpen. Tegen zes uur hadden we in de gaten dat het niet meer zou lukken om af te krijgen, dus gevraagd of we ergens in de community konden blijven slapen. Natuurlijk kon dat zeiden ze! En we kregen een heel schattig huisje voor ons zelf. De volgende dag verder gegaan en afgerond. Het moment dat er voor de eerste keer water omhoog kwam begon iedereen te juichen. Mooi gevoel van samenwerken! Daarnaast is het systeem ook best wel cool eigenlijk, want het water wordt letterlijk door een touw en kleine zwarte ronde rubbertjes opgepompt. Toen het klaar was heeft Saúl en afsluitend praatje gehouden en uitgelegd hoe alles werkt. De mensen zijn er erg blij mee en het werkte allemaal !

Donderdag ben ik mee geweest met Saúl die een presentatie heeft gegeven voor mensen uit de stad. Voor de leiders van verschillende buurten. Erg interessant en heel bruikbaar voor mijn scriptie, dus dat is mooi. En deze presentatie kwam soort van spontaan, dus waarschijnlijk moet ik gaan leren dat het hier gaat zonder planning. Uiteindelijk had ik dus zomaar een dag met wel hele interessante en bruikbaar materiaal. Bijzonder om te zien dat heel veel mensen gewoon niet afweten van het probleem, zelfs mensen die een leider rol hebben niet. En ook heel mooi om te zien hoe Saúl hierop in speelt en weet hoe deze mensen toe te spreken.

Dat weekend had Caminos ook nog een workshop georganiseerd voor een Rainjar. We zouden een Rainjar gaan bouwen, dat is een regenwater opvang systeem zoals we veel vaker hebben gedaan, maar dan een kleinere. En er wordt gewerkt met een vorm van metaal als basis, en als hij klaar is kan dat eruit worden gehaald en weer opnieuw worden gebruikt. Het was voor Caminos ook de eerste keer dat ze dit zouden doen, maar hadden besloten om gewoon meteen mensen uit te nodigen om te komen kijken. Interessant om te zien hoe Caminos mensen gewoon uitgenodigd, ook wanneer ze zelf nog moeten leren. Wij in Nederland zouden eerst alles precies willen weten en snappen en dan pas een workshop geven, maar hier gaat het leerproces voor de organisatie en de mensen dus gewoon samen. En uiteindelijk waren er echt wel aardig wat mensen komen kijken. Twee dagen volop gebouwd. Eerste dag begonnen met een moddergevecht :P, aangezien we de vorm moesten insmeren met modder, wat erg verleidelijk was natuurlijk :P Tweede dag hebben we hem kunnen afmaken. En over aan tijdje gaan we de vorm van binnen eruit halen en kijken of het gelukt is.

En toen was het 24 april, Kris haar verjaardag! Maar ook de dag dat Kris, Mam en Ik naar Brazilië zouden gaan voor een vakantie !!! Ik vertrok vanuit Mexico en Kris en Mam vanuit Nederland en we zouden elkaar ontmoette in Brazilië !!! Iets waar ik heeeeeeeel erg naar uit keek. Eventjes heerlijk genieten op vakantie met Mam en Kris !! De verhalen daarvan komen in mijn volgende blogpost, dus stay tuned :)

Ik hoop dat jullie weer hebben genoten van mijn eerste blog. Ik ben in ieder geval erg blij weer terug te zijn en voel me weer helemaal op mijn plek en warm ontvangen. Tot snel weer !!

Dikke knuffel voor al mijn trouwe lezers,

Xx
Chan

Er zijn ook nog twee verslagen geschreven op de website over de Rainjar en de Bike pomp. Dit keer niet door mij geschreven ;-) Maar wel interessnat om te lezen :) Via deze links kan dat: http://caminosdeagua.org/news/2017/5/8/earth-day-celebrated-with-rainjar-build
http://caminosdeagua.org/news/2017/4/26/cycling-for-water-in-the-la-onza-community

  • 16 Mei 2017 - 09:24

    Opa Harry:

    Nou dat was wel een verhaal hoor. Het spat er vanaf dat je je helemaal happy voelt daar. ik vraag mij af of je t.z.t. nog wel afscheid kunt nemen. Ik verheug mij al op het volgende verhaal

  • 16 Mei 2017 - 19:25

    Mamsie:

    TOP! Alhoewel ik steeds bijgepraat word en op de hoogte ben, geniet ik toch heel erg van je 'samenvattingen'. We zien je genieten, keep up the good work :-) Love you, X

  • 22 Mei 2017 - 09:11

    Tante Orsien :

    Was een lange blog , maar heb er van genoten hoe dat allemaal tot stand komt , erg interessant en mooi hoor om op deze manier mensen te helpen !

    Ik vraag mij alleen af hoe je die moddertroep uit je kleren krijgt ........
    Ja daar is pas water naar boven gekomen , spoelen jullie ter plekke je kleding uit of werken jullie in zwemkledij ? Succes verder m het is hier eindelijk stralend weer: zomers !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 9536

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: