Hard werken + volop genieten. Perfecte combinatie - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Hard werken + volop genieten. Perfecte combinatie - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Hard werken + volop genieten. Perfecte combinatie

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

12 Oktober 2016 | Mexico, San Miguel de Allende

Hoi HOi Iedereen,
Ik heb al een tijdje niks meer van me laten horen, maar hier ben ik weer :) Dat ik eventjes niks liet horen kwam doordat ik het drukker kreeg. Drukker in een positieve zin!

Allereerst eventjes een grappig verhaaltje over wat ik meemaakte op kantoor tijdens het ontwerpen van mijn materialen. Het maken van educatiemateriaal in een andere taal dan je eigen taal levert soms wel grappige dingen op. Ik werk met een designprogramma wat in het Engels is wat voor mij gewoon als vanzelf gaat. Op een dag zat ik in kantoor en wilde ik een krul gebruiken. Iedereen in Nederland weet dat een krulletje ‘goed’ betekent, dus wilde ik het gebruiken als symbool. Ik kon niet op het Engelse woord komen dus vroeg ik mijn collega’s. Ik tekende een krulletje en vroeg wat het was. Niemand die het kenden :P . Wat blijkt, een krul, wat iedere juffrouw in Nederland gebruikt, is iets wat alleen wij gebruiken :P Andere talen kennen dat niet, zij gebruiken een vinkje. Dikke lol hadden mijn Engelse/Amerikaanse/en zelfs mijn Duitse collega. Ze vonden onze Nederlandse krul maar gek :P Maar zo zie je maar, dat ook in het ontwerpen van educatiemateriaal cultuur belangrijk is en dat je op zulke dingen moet letten. Als ik mijn krul had gebruikt had niemand begrepen wat ik bedoelde :P

Oké, dan nu mijn verhaal over de afgelopen twee weken :)
Vorige en afgelopen week waren op werkgebied lekker druk en vol. Ik was volop gefocust op het afmaken van de educatiematerialen omdat we zo snel mogelijk de workshop willen geven om de materialen te testen in de praktijk. Doordat ik samenwerk met verschillende mensen van de organisatie en twee mensen de workshop gaan geven gaan er veel ogen en meningen over de materialen. We hebben veel gespeeld met de volgorde en het zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk maken. Super leuk werk om te doen en je ziet het echt ontstaan. Het is een heel proces. Begin vorige week kon ik de Engelse versies definitief afleveren en zijn ze naar onze vertaler gegaan. Die heeft de tekst vertaald en eind vorige week heb ik de Spaanse versies definitief afgemaakt !! :D Totaal hadden we toen drie verschillende educatiematerialen. Eind vorige week kwamen we toch nog op het idee dat we nog eentje willen, dus deze week ben ik druk bezig met ons laatste stuk. We hopen hem echt af te krijgen. De Engelse versie heb ik vandaag zo goed als definitief gemaakt, en we sturen hem morgenvroeg naar de vertaler. De datum voor de workshop is gepland. Aankomende maandag al ! Eind deze week ga ik alle stukken printen, totaal 100 stuks (en dat dan voor vier stukken dubbelzijdig :P). En dan maandag gaan we de workshop geven. Ik heb er superveel zin in en ben benieuwd hoe de mensen gaan reageren op mijn materiaal. Vandaag heb ik samen met Dylan en Saul (degenen van de organisatie die de workshop gaan geven) alles doorgenomen hoe ze het gaan presenteren en wanneer en hoe ze de materialen gaan gebruiken ! Ik ben benieuwd en heb er zin in. Volgende week zal ik laten weten hoe het is gegaan  Misschien leuk om te vertellen. We gaan een workshop geven in een bepaalde community. Maandag zullen ze informatie geven en de materialen uitdelen en samen langslopen en invullen. Daarna gaan we één regenwatersysteem ook echt bouwen. Deze wordt op het schoolgebouw van de community gebouwd zodat de kinderen schoon water hebben tijdens schooltijd. We geven de workshop en de materialen ook in de hoop dat mensen het ook thuis gaan gebruiken. Daarom laten we zien hoe zo een systeem gebouwd kan worden en geven we de materialen. De organisatie blijft in contact met deze community en zal in de toekomst teruggaan om verdere projecten met ze te doen.

Oohja. Vorige week ben ik ook nog naar de plek geweest waar onze filters worden gemaakt. Dat is ook hier in deze stad, maar een beetje buiten de stad. Super leuk en interessant om dat ook te hebben gezien :)

Daarnaast waren afgelopen twee weken ook super leuk naast het werk. Vorig weekend was het wederom feest in San Miguel :P. Mexicanen weten in ieder geval wel goed te feesten en houden super veel van vuurwerk. Het weekend heb ik doorgebracht met mijn vrienden (de drie andere vrijwilligers). We zijn veel in de stad geweest waar het weer super gezellig was. Vorige keer was het onafhankelijkheidsfeest van Mexico zelf, en nu was het feest van San Miguel. Het leek wel veel op vorige keer. Vuurwerk, eettentjes, heeeeeeeeeeel veeeeeel paarden in een stoet. Ook hadden ze dit keer allemaal pinata’s (poppen van papier-maché) en dan op een stok en die staken ze aan en dan ontplofte ze op gegeven moment. Ook nog soort acrobaten gezien die een hele hoge paal inklommen en dan aan een touw, op de kop naar beneden ‘vielen’. Zondags kwam ik weer thuis van het weekend bij de anderen en toen vertelde Sylvia dat ik zondagavond toch nog eventjes naar de stad moest gaan want dan zouden er traditionele dansers zijn. Dus ben toch nog maar eventjes weer naar beneden gegaan. De dansers waren super leuk om te zien. Je had hele kleurrijke groepen, maar ook groepen die waren ‘verkleed’ met allemaal dierenprinten en soort van skeletten. En dan maakte ze muziek met trommels en dansten ze.

En afgelopen weekend zijn we met zijn vieren naar Guanajuato geweest. Dit is de hoofdstad van de provincie waarin ik woon. Het is een grotere stad als San Miguel en SUPER mooi !!! Het heeft hele mooie uitzichten en is super kleurrijk. En… de hele maand oktober hebben ze een festival. Door de hele stad heb je verschillende optredens/concerten. Veel buiten en sommige in theaters, zowel overdag als ’s avonds. Het hele weekend hebben we genoten van verschillende optredens. We hebben echt veel gezien. Een leuk concert van een Canadese band, clowns, hoelahoep show, panfluit show, rappers, graffitimakers (super mooi!), en een super cool concert met ‘rock instrumental’ muziek. Een band met violen en contrabassen, maar dan rock / modern muziek ! En daarnaast waren er overal kleinere muzikanten en bandjes superveel mensen overal. Ook lekker gegeten, vaak gewoon ergens op de straat. Maar dat is super lekker en hele gezellig sfeer! Zondags zijn we de stad wat meer gaan verkennen en zijn we naar een super mooi punt gelopen boven op de berg met een supermooi uitzicht. En nog naar een museum geweest en over de lokale markt gelopen. Het was echt een TOP weekend! En ook super gezellig met de andere drie !! We zijn echt een super leuk groepje met zijn vieren en hebben veel lol samen.

Dus nog steeds één en al genieten hier !! En daarnaast hard, maar super leuk werken ! :D Op naar maandag, de dag van de workshop waar we hard voor hebben gewerkt :)

XxX

  • 12 Oktober 2016 - 09:48

    Marjan Van Den Brink:

    lieve Chantal,

    Dat is weer mooi om te lezen.
    Wat zijn jullie druk met elkaar. geweldig,
    Aan de foto's te zien is het echt een andere wereld.
    Prachtig landschap met veel kleurrijke mensen.
    Ook mooi om tezien dat de paarden een grote rol spelen in vele activiteiten.


    Nog heel veel succes en plezier.


    Lieve groeten,


    Unie en Marjan.


    Unie was net opgezadeld voor de les, alleen zat het bit niet in zijn mond.
    Dat was een heel komisch gezicht.


    By By.

  • 15 Oktober 2016 - 13:23

    Thea De Bree:

    Hoi Chantal leuk om je verslagje weer te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt. Klinkt allebei leuk je werk en ook de ontdekking van Mexico! Ik ben ook benieuwd naar de workshops en wat de Mexicanen van jullie project vinden. Zijn ze blij met jullie hulp en ideeën? Geniet overal maar super veel van! Lieve groet thea

  • 25 Oktober 2016 - 16:10

    Carla:

    Zo leuk! En spannend!!!
    Aan de ene kant druk, leuk, interessant, positief werk waar je blij van wordt en aan de andere kant leuke uitstapjes waar je erg van geniet! Ga zo door, meis.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 9585

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: