Zoveel Beleefd !! :D - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Zoveel Beleefd !! :D - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Zoveel Beleefd !! :D

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

18 December 2016 | Mexico, San Miguel de Allende

Holaaaa !! Daar ben ik weer, en weer na een hele lange tijd. Het lijkt gewoon of de tijd hier in Mexico veel sneller gaat en voor je het weet is er een dag en zo een week voorbij. Mijn stageperiode is ook alweer bijna afgelopen. Super jammer vind ik dat, want ik heb het hier alleen maar naar mijn zin !! Hopelijk genieten jullie van mijn update van de afgelopen drie weken. Veel leesplezier :)

De afgelopen weekenden heb ik weer veel beleefd. Voor het eerst heb ik Thanksgiving gevierd. Doordat Dylan Amerikaans is en veel Amerikaanse vrienden hier heeft en Aaron ook Amerikaans is, leefde het Thanksgiving idee heel erg hier. Dus hadden we met zijn alle bedacht dat iedereen zou koken en dat we dan bij Dylan het zouden vieren. Dylan had ook vrienden van hem uitgenodigd. Het was super gezellig en heel leuk om eens Thanksgiving te vieren. Er waren veel vrienden van Dylan met kleine kindjes, doordat hij helemaal in die leeftijdsklasse zit, dus heel schattig. En super lekker eten !! En natuurlijk kalkoen, want dat hoort. Midden op de avond gingen we een rondje doen waarbij iedereen vertelde waarvoor hij/zij dankbaar was. Heel mooi en speciaal. Dus zeker hele leuke eerste Thanksgiving viering ervaring. Dat weekend was er een groot community feest bij Saul in de samenleving. Dat hebben zij elk jaar één keer per jaar. Iedereen komt samen, er is lekker eten, er wordt gedanst en er was een paardenrace. Heel gezellig en de band in zijn samenleving is heel sterk. We hebben gekeken bij paardenrace, dus ik was helemaal blij. En ook nog eventjes op een paard gezeten en rondgestapt. Lucia, het kind van Dylan (bijna 2 jaar), vroeg aan haar moeder of ze bij mij mocht zitten, dus kwam ze gezellig bij mij op het paard ;)

De week erna zijn Billy en ik gaan wandelen achter Dylan’s huis. Billy zijn familie was er en hij ging wandelen met zijn familie en nodigde mij uit om mee te gaan. Het is letterlijk achter Dylan’s huis, dus achter ons kantoor, maar het is superrrrrrr mooi !! We hebben best lang gewandeld en zijn tot de top geweest. Je kan dan helemaal over San Miguel uitkijken ! Heeeeel mooi. Bruno, Dylan’s hond was mee en hij heeft zeker ook genoten van de wandeling!
Maar goed dat ik deze woensdag had getraind met wandelen, want die zaterdag heb ik een mega wandeling gemaakt :P Ik, Sarah en Aaron gingen wandelen. Oohjah, Sarah is een nieuwe stagiaire. Ze is ook technisch en gaat helpen met het onderzoek voor biochar filters. Ze komt uit Engeland en is ook heel aardig. We vertrokken zaterdag om half negen. Aaron had de avond ervoor een route gevonden op internet en zag het wel zitten. Sarah en ik zeiden dat we wel meewilden, maar totaal geen ervaren wandelaars waren. Aaron is wel heel sportief en wandelt en klimt veel. Maar hij zei dat we het wel aankonden. Onze wandeltocht was uiteindelijk 9 uur lang !! We hebben 22 km gelopen en in totaal 800 m geklommen. De top was op een hoogte van 2600 m !! En hele mooi natuur de hele weg ! Alles is zo anders dan in Nederland wanneer je bergen hebt. Dat maakt het heel erg mooi. Bijna de hele weg konden we San Miguel zien liggen als een klein stipje. Hele coole ervaring om zo een wandeltocht te maken, en echt in de natuur te zijn. We waren letterlijk in the middle of nowhere en hebben de hele dag niemand gezien. Toen we de top hadden bereikt hadden we een super gevoel, dat we dat gewoon maar hadden gedaan ! En toen begon de terugweg. Uiteindelijk thuis hadden we een super voldaan gevoel en een ervaring rijker!

Dat weekend daarna gingen we naar een festival ergens net buiten San Miguel. Eigenlijk wist niemand echt wat dit was maar we gingen toch maar wel. We hadden uitgevonden hoe we er konden komen. Ik kwam bij de anderen aan, waar we hadden verzameld en uit het niks zeiden ze, misschien moeten we onze slaapzakken meenemen, want je weet maar nooit of we nog terug kunnen. Ze hadden op internet gelezen dat mensen ook bleven kamperen, dus vonden ze het wel een goed plan om slaapzakken mee te nemen. We hadden geen tent, maar dat was geen probleem volgens hun :P Toen we aankwamen, was het best klein. Maar wel een hele gezellig sfeer. Het was vooral muziek en mensen die danste. Er was een kampvuur en iedereen kletste en chillden. We hadden wat nieuwe mensen ontmoet. Op een gegeven moment dachten we dat het misschien niet echt handig meer was om naar huis te gaan, omdat het best wat afgelegen was. Uiteindelijk vonden we iemand die een tent over hadden, dus zijn we blijven kamperen in een tent :P Super random en totaal niet gepland, maar uiteindelijk toch maar gedaan en was super leuk. De volgende ochtend, een mooie wandeling terug gemaakt naar San Miguel.

Afgelopen week ook weer een gezellige week gehad. Maandag was het de dag genaamd ‘Vergel de Guadalupe’. Een belangrijke dag voor Mexicaanse mensen, hoewel het geen vrije dag was. En wat er precies gebeurde weten we ook niet. Het was volgens mij vooral een familie dag, want in het centrum was niet heel veel. Elliot (een vriend van Aaron die voor twee weekjes op bezoek was) en Aaron hebben vroeger frisbee gespeeld, dat schijnt een populaire sport te zijn in de US. En ze hadden een plek gevonden waar ze dat konden spelen, dus zijn Billy en ik maandag met ze meegegaan en hebben we Frisbee gespeeld. Grappige sport. Toen we thuis kwamen zijn we naar een weeshuis geweest hier vlakbij. Doordat het deze speciale dag was, was er een feest bij dit weeshuis en was er gekookt en al de opbrengst van het verkopen van het eten ging naar het weeshuis, dus hebben we daar lekker gegeten. En vuurwerk gekeken :)

En toen was het woensdag. Ik, Aaron en Elliot gingen naar Spaanse les en ik twijfelde of ik die avond na Spaans nog naar hun zou gaan voor een avondje chillen of naar huis. Maar ze overtuigde me en we gingen naar hun huis. We liepen naar binnen en vanuit de tuin zag ik dat de woonkamer helemaal donker was, maar ik liep gewoon door, niks in de gaten hebbende. Ik deed de deur open en iedereen was daar en er waren ballonnen, en vlaggetjes en iedereen riep Surprise, Happy Birthday !!!!! Super Super leuk en lief van ze allemaal !! Ze hadden de woonkamer versierd en pannenkoeken gebakken met allemaal lekkere dingen. Ze hadden gezongen en ze hadden een pinata, echt typisch Mexicaans. We gingen om en om geblinddoekt en dan probeer je hem kapot te slaan. Heel grappig en veel lol hadden we. Het was voor mij echt een totale verassing en het voelde zo lief van ze !! Ik was helemaal verrast en helemaal blij !!!
Aaron ging donderdag naar de US terug voor kerstvakantie, en ze wilde het nog vieren wanneer iedereen er was, dus hadden ze het afgelopen woensdag georganiseerd, zonder dat ik er iets van af wist :)

Dan nog een update over mijn stage. Het werk bij Caminos is nooit saai en staat nooit stil. Afgelopen weken hebben we weer veel verschillende dingen gedaan. Eind november hadden we weer een workshop. Maar dit keer was het een workshop gericht op de urban situation. Dus regenwater systemen voor mensen die in de stad wonen. Deze workshop was heel anders dan de andere workshops en trainingen waar ik tot nu toe aan heb meegeholpen. Het regenwater systeem is aangepast doordat mensen in de stad vaak niet zoveel plek hebben om een grote cistern te bouwen. Dat gaat op het platteland veel makkelijker. En ook de doelgroep was anders. Stadse mensen in plaats van rurale mensen. Leuk en interessant om de verschillende te zien. Dinsdag hebben we met het team de voorbereidingen gedaan en een systeem gebouwd in de stad. Bij Via Organica, een bekend restaurant wat gericht is op duurzaamheid en organische producten verkoopt. Deze week heb ik materiaal ontworpen met uitleg over elk component van het systeem. En deze hebben we op de verschillende componenten opgehangen, zodat het een soort van museum is geworden en mensen uitleg kunnen lezen wanneer ze dit systeem zien. We hopen zo dat mensen uit de stad gaan inzien dat regenwater opvang systemen ook geschikt zijn voor de stad. Het was uiteindelijk een succesvolle workshop. Dinsdag waren Saul en Dylan op de radio en hadden ze het bekend gemaakt dat deze workshop er zou zijn en iedereen kon komen. En donderdag was de dag van de workshop en er waren aardig veel mensen gekomen :)
Ik heb verder hard gewerkt aan veel verschillende projecten. Mijn tijd begon te dringen en toen mijn laatste maand inging heb ik goed gekeken wat ik nog kan en wil afmaken voordat ik klaar ben met mijn stage. Beide websites van Caminos (Spaanse en Engelse) zijn zo goed als af en compleet hetzelfde nu :D Iets wat iedereen graag wilde, maar toch veel tijd koste. Verder hard gewerkt aan de End-of-the-Year Report. Als het goed is gaan we deze komende week versturen! Super interessant en leerzaam om zo een belangrijk rapport voor een organisatie te mogen schrijven. Daarnaast werk ik samen met Aaron aan een online calculator die beschikbaar is voor iedereen over de hele wereld om je eigen regenwater opvang capaciteit te berekenen. Super leuk om samen te werken met Aaron die een echte engineer is. Hij is heel technisch en weet hoe je al deze dingen berekent en hoe je een calculator maakt online vanuit het niks. En ik kijk dan heel kritisch naar hoe we het verwoorden en hoe we de design doen en wat we willen dat de mensen ervan leren. Het was een heel dynamisch proces en het is super vaak super veel veranderd. Maar we zijn bijna bij ons eindresultaat en zijn er super blij mee !! Daarnaast ben ik nog hard aan het werken aan de handleiding die we willen maken. Had ik dat verteld, ik geloof het wel ;-). Een handleiding voor ‘how to build your own rainwater harvesting system’. En dan letterlijk alles over regenwater opvang systemen en al onze aanbevelingen en tips. Het wordt een mooi en compleet boek als het af is. Ik weet niet helemaal zeker of ik het af ga krijgen, maar ik ga er in ieder geval voor zorgen dat het in een stadium is dat ik het goed kan afleveren. Oohjah ! Laatste keer had ik verteld dat ik een campagne had opgezet voor Thanksgiving en Giving Tuesday. Dit is heel goed gegaan en we hebben een mooi bedrag aan donaties ontvangen. Vet leuk dat mijn brieven en posts zo hebben geholpen hierin. We waren allemaal heel blij en hebben mooie plannen wat we ermee gaan doen. Daarnaast nog wat side-projects, zoals eigen report voor mijn universiteit waarin ik analyseer hoe Caminos omgaat met het hebben van een heel brede doelgroep (zowel donors als local communities). Hun communicatie strategie moet voor veel verschillende mensen passend zijn. En daarnaast zijn ze tweetalig. Dus ik analyseer hoe Caminos omgaat met deze twee aspecten en hoe ze elkaar beïnvloeden.

Afgelopen vrijdag was ook een erg interessante dag op het werk. We gingen weer terug naar Jano Verde, de samenleving waar we laatst de training hebben gegeven. Vrijdag werden de systemen gezegend door de priester en was er een feest om het te vieren dat het af was. De samenlevingen kwamen bijeen en de systemen werden ingezegend. Daarna hadden we evaluatie met de samenleving over hoe ze het hebben ervaren. En daarna weer heerlijk gegeten met de samenleving  Het mooie en interessante hieraan vond ik dat ik bij dit hele proces was geweest. Ik ben een dag samen met Saul naar de samenleving gegaan toen ze nog geen één systeem hadden om onze samenwerking met hun te bespreken. Daarna ben ik twee dagen in de samenleving geweest toen we de training gaven en het eerste systeem werd gebouwd. En vrijdag dus bij de viering van het einde van het bouwproces. Heel interessant om dit hele proces mee te maken en om de mensen te horen evalueren over het proces. Men gaf aan dat dit hun hele leven gaat veranderen en zo veel makkelijker gaat maken. Heel mooi om mensen dit te horen zeggen en het gevoel te hebben dat ik Caminos heb geholpen op de één of andere manier om dit waar te kunnen maken. Heel bijzonder. Samen met Billy heb ik nog met een meneer gepraat over hoe hij het heeft ervaring. Hij leefde helemaal op toen hij erover praatte en was zichtbaar trots toen hij vertelde dat ze het binnen drie weken hebben afgekregen. Hij benadrukte dat iedereen hielp en hard werkte. Per week hebben ze twee systemen gebouwd. Ook Dylan was verrast over de snelheid van deze zes systemen. Dit bewijst maar weer dat als men elkaar helpt en iedereen hard werkt je veel kan bereiken :D

Zo, dat was weer een heel verhaal ! Maar zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik ook veel beleefd de laatste weken :D Ik hoop dat jullie hebben genoten van het lezen :D
Mijn laatste weekje stage gaat in morgen.

Nog een laatste dingetje. Alvast een hele fijne Kerst voor iedereen vanuit het warme Mexico !!

Dikke Dikke Knuffel
XxX

  • 19 December 2016 - 07:51

    Mamsie:

    En nu je echte verjaardag vandaag. Have fun!!!
    Volgens mij krijg je toch bezoek? Ik lees dat nergens......

  • 19 December 2016 - 10:47

    Opa Harry:

    Leuke verrassing van je collega's. Een verjaardag om de rest van je leven te onthouden en nog eens stilletjes van te kunnen genieten.
    En dan de laatste week al weer. Mijn opa zei altijd dat hoe ouder je wordt hoe sneller de tijd gaat. Jij bent dan wel niet zo oud maar als je het naar je zin hebt gaat het ook snel.
    Voor de resterende tijd daar wens ik je een fijne tijd toe, geniet er van.
    Groetjes en een knuffel ook van tante Ans,
    Opa Harry

  • 19 December 2016 - 14:05

    Marjan.vd.brink@hetnet.nl:

    lieve Chantal.

    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat super lief om een feest te vieren met pannenkoeken.
    Echt geweldig.
    Wat heb je weer veel indrukwekkends mee gemaakt.
    Een heel mooi hardwerkend team zijn jullie.
    Veel mooie belevenissen om gelukkig en blij van te worden.

    Prachtig hoor, geniet nog van de weken die jullie daar met elkaar zijn.


    Gezellige feestdagen met elkaar, voor het nieuwe jaar net zoveel moois als 2016.

    Lieve groetjes Unie, lady en Marjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 9555

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: