Time flies when you are having fun!! - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun!! - Reisverslag uit San Miguel de Allende, Mexico van Chantal - - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!!

Door: Chantal

Blijf op de hoogte en volg Chantal

21 November 2016 | Mexico, San Miguel de Allende

Hooi Hooi Lieve mensen,

Daar ben ik weer na een héle lange tijd. Men zegt altijd, “Time flies when you are having fun”, en nu weet ik dat dat zeker waar is. Afgelopen weken was het gezellig druk, waardoor ik teveel te doen had en vergat mijn blog te schrijven. Maar hier ben ik weer om jullie up te daten :) Dus hier komen de verhalen van de afgelopen drie weken ;-) Enjoy reading !

Op het werkgebied gaat het erg goed. Mijn educatiemateriaal hebben we dus getest en kleine aanpassingen hebben we aan de hand van de gebruikers kunnen maken. Twee weken geleden heb ik weer een nieuwe geschreven. Dit keer eentje over hoe je een regenwater systeem kan bouwen. Ik ben alle onderdelen stap voor stap langsgegaan en heb uitgelegd wat belangrijk is bij het bouwen van elk onderdeel. Veel rekensommetjes uitgelegd over dingen zoals hoe groot je first flush moet zijn en hoe groot de pijpen moeten zijn. Alles afhankelijk van het oppervlakte van je dak. Deze nieuwe, en de oude materialen hebben we ook meteen weer gebruikt ! :D In de week van 7 november hebben we een capacity training gegeven aan een samenleving-groep in onze omgeving. De naam van de plaats is San Luiz de la Pas. Het is op zich een redelijk dorp qua grootte, maar aan de buitenkant wonen verschillende samenlevingen echt afgelegen op het platteland. Wij hebben vier samenlevingen uitgekozen om een project mee te doen. Die week ervoor was ik ook samen met Saul er naartoe geweest om alles door te spreken en te bekijken waar we het systeem gaan bouwen. Wanneer je de verhalen hoort besef je wel hoe makkelijk wij het hebben in Nederland. Deze samenleving heeft heel weinig tot geen toegang tot water. Eén of twee keer per maand krijgen ze water via een water leiding, maar dit water is het ergst vervuild van de hele omgeving! Daarnaast betalen ze gewoon per week een bedrag aan de gemeente, waarvoor ze dus niks krijgen. Ik vroeg aan een mevrouw waarom ze nog blijft betalen terwijl het water niet komt. Haar antwoord: “Ik wacht en blijf hopen dat we op een dag wel weer water ontvangen”. Op het moment dat iemand dat zo zegt besef je hoe groot het verschil is op de wereld en hoe dankbaar wij moeten zijn met het gemak wat wij hebben met het open doen van de kraan.....

Ons project voor deze samenleving was als volgt opgezet. Er deden vier verschillende samenlevingen mee. Maar deze waren allemaal dichtbij elkaar en erg klein. In één van de samenlevingen hebben we een week lang een capacity training gegeven. Tijdens deze week leren we de mensen hoe zij hun eigen regenwatersysteem kunnen bouwen en bouwen we er ook eentje samen met de bevolking. Mensen van de andere drie samenlevingen waren gekomen en zij kunnen na deze training de leiding nemen in hun eigen samenleving. Ik was maandag en vrijdag mee met Saul en Dylan. Maandag begonnen we de training met een voorstel en kennismakingsrondje. Daarna zijn we begonnen met het bouwen van het frame. De cement opslag tank begint met het bouwen en ‘vlechten’ van een metalen frame. Een klusje wat lang duurt maar niet moeilijk is. Iedereen hielp mee en ik heb ook nog een beetje geholpen :) Saul neemt vooral de leiding in zulke workshops en legt alles uit. Vervolgens laat hij het werk wel door de mensen zelf doen, zodat ze veel leren. De rest van de week is Saul geweest en ben ik op kantoor geweest. Kantoor werk gaat gewoon door, en er was veel te doen. Vrijdag ben ik weer mee geweest en toen ik aankwam stond het hele systeem er gewoon al ! Heel mooi om te zien hoe snel dat is gegaan. Een andere in deze samenleving was ook al half af en een andere was het frame al af. Echt heel tof! In totaal gaan we zes systemen bouwen. In de samenleving waar we de training gaven hebben we twee gebouwd, waar elf families van gebruik kunnen gaan maken. Vrijdag was het eerst evaluatie en hebben Dylan en Saul een workshop gegeven en alles uitgelegd. De verschillende soorten vervuiling en hoe ze het systeem moeten gebruiken. Maar ook het belang van het gebruiken van een biologische filter (onze keramische filters) om bacterie die in regenwater zitten eruit te halen. Ook in deze samenleving werd mijn materiaal gebruikt. Men ging het aandachtig lezen en de Padre (de priester van de samenleving) bekeek ze ook erg geïnteresseerd. Dylan werkt veel samen met de Padre omdat hij een aanspreekpunt is voor de samenlevingen. Ik heb hem nu ook al vaker ontmoet en hij kwam even met mij praten over mijn materiaal, dat hij het erg mooi en goed vond :) Daarna hebben we met zijn alle de laatste dingetjes van het systeem afgemaakt. Ik heb ook geholpen en dit keer heb ik geholpen met de cistern te schilderen. Ze maken hun eigen biologische verf en daarmee heb geverfd :D

Iedereen is heel blij met mijn materiaal en we hebben ook een nieuw iets bedacht. Elke keer wanneer ik een materiaal schrijf wil je meer en meer vertellen en uitleggen. Maar doordat elk materiaal van mij maar één aviertje is (dubbelzijdig) moet je goed bedenken wat je precies gaat vertellen en wat niet. Ik kwam met het idee dat het goed is om een volledige handleiding te schrijven over alles van regenwater en hoe je het kan bouwen. Daar ben ik afgelopen week mee begonnen. We gaan een ‘boek’/ handleiding schrijven met echt alles erin. Elena kan hele mooie technische/uitleggende plaatjes tekenen op haar computer, dus gaan we hierin samen werken. Iedereen is al heel enthousiast en Dylan en Saul willen hem graag hebben om te gebruiken in de toekomst. Een leuk nieuw project dus !
Verder op het werk, heb ik de nieuwsbrief verzonden en staan al mijn materialen op internet. Daarnaast werk ik nog steeds aan de website om het te blijven verbeteren. Een ander leuk project wat ik samen met Aaron doe is het ontwerpen van een online calculator zodat men alles voor hun regenwatersysteem kunnen uit laten rekenen. Hoeveel regen je kan opvangen hangt af van het regen dat er valt in jouw woonplaats. En dan hangt ervan af hoe groot je dak is en hoeveel je kan opslaan. Samen met Aaron ontwerp ik een rekenmachine die dit allemaal kan uitrekenen. Aaron is veel technische dan ik en weet veel van hoe het berekent kan worden. Hij heeft ook een kaart gemaakt met alle regen zones en dan kan men daarop klikken. Aaron heeft me geleerd hoe je een code moet schrijven voor internet, dus heb ik de calculator vanuit het niks gemaakt! Super cool, want je doet allemaal rare taal in computercodes schrijven en dan werkt het :D Hij werkt wel al ongeveer, maar nu moeten we goed gaan nadenken hoe we het zeggen en wat we uitleggen en welke info we de mensen geven. Een taak voor mij, aangezien ik de communicatie expert ben :) Komende week gaan we er weer verder mee. Verder heb ik een campagne opgezet voor Thanksgiving en ga ik verschillende brieven uitsturen voor deze periode. Oohjah! Ook nog heel leuk, in oktober hebben we veel nieuwe donoren ontvangen doordat iemand ons had genoemd in zijn nieuwsbrief. Hiervoor heb ik ook bedankbrieven geschreven en hebben we gebrainstormd wat we met het geld gaan doen. Ik schrijf steeds meer brieven naar de buitenwereld en leg contacten met partners en donoren. Zo blijf ik lekker druk en voor de komende tijd heb ik ook genoeg gepland staan qua werk :)

Ook buiten het werk heb ik niet stil gezeten. Sylvia werkt op de universiteit en één van haar studenten wilt een onderzoek doen in een samenleving waar ze nog de inheemse taal spreken. Sylvia en haar student ging daarnaartoe om kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken. En ze vroeg of ik mee wilde. Dus ben ik gezellig mee geweest. We hebben een basisschool bezocht die zowel Spaans als de inheemse taal spreekt. Hele aardige mensen en een hele leuke en kleurrijke school.
Het laatste weekend van oktober zijn we uit geweest in San Miguel. Samen met Rick, een Mexicaanse vriend van ons, zijn we naar een club geweest hier in San Miguel. Leuke muziek, vooral salsa dus heerlijk dansmuziek. Die zondag hadden we uitgebreid met zijn viertjes gekookt en Rick uitgenodigd. Erg gezellig.

1 en 2 november was het Dias dos Muertos; dag van de doden. Hier in Mexico is dat een groot feest en festival en iedereen is heel vrolijk. Ze vieren het leven van hun dierbare overledenen. In de binnenstad veel mensen, muziek en gezelligheid zoals altijd. Ook waren er overal altaren in de stad voor overleden mensen. Heel mooi met bloemen en zaden. Echt heel prachtig. 1 november waren we ‘s avonds de stad in gegaan en rondgekeken. Veel mensen zijn geschminkt als doodskoppen. En is er snoep te koop in de vorm van doodshoofden. Op de altaren ligt ook altijd eten, wat voor de overledene bedoelt is. 2 november waren we ‘s middags naar de begraafplaats gegaan. Hele bijzondere ervaring, want het is daar één gezellige boel. Overal mensen, echt heeeeel veel mensen. En overal bloemen wat het heel kleurrijk maakt. Mensen komen bij één op de begraafplaats en hebben een gezellige tijd samen. Heel bijzonder, aangezien wij in Nederland de dood toch als iets sombers beschouwen, maar hier was het één en al feest. ’s Avonds was het opeens niet druk in de stad terwijl het de laatste en belangrijkste dag was. Maar dit kwam doordat op deze avond men bij elkaar thuis komt en je het thuis met je familie viert. Omdat we al met zijn alle in de stad waren zijn we gezellig wezen poolen met zijn viertjes :) Dat weekend hadden we zaterdag een feest georganiseerd bij de andere drie thuis. We hadden mensen uitgenodigd en hadden de hele zaterdag gezellig met zijn viertjes lekkere dingetjes gemaakt en gekookt. ‘s middags/’s avonds kwam iedereen en hebben we gezellig met iedereen gegeten bij ons thuis en gedanst. Daarna nog even de stad met zijn alle. Zondags hebben we onze stad laten zien, want een aantal waren blijven slapen na het feest. En afgelopen weekend zijn we zaterdagmiddag naar Querétaro gegaan. Een grote stad hier 1,5 uur vandaan. Elena kende daar iemand en zij had haar verjaardagsfeest en wij zijn gezellig daarnaartoe gegaan. Hele gezellige avond en veel nieuwe mensen ontmoet. We konden daar slapen en zondags zijn we gezellig de stad in geweest om de stad te verkennen. Op zich wel een mooie stad, maar veel groter dan hier, waardoor het allemaal een beetje massaal was en minder mooi dan San Miguel. Maar het was wel een heel gezellig weekend !

Afgelopen week was er nog een vriend van Dylan op bezoek. Een zaken vriend die heel veel afweet van bonechar en biochar, datgene wat het technische onderzoeksteam aan het onderzoeken is. Dus afgelopen week was een technische week en iedereen was lekker druk. Donderdag hebben we nog samen gegeten met zijn alle, want Josh ging vrijdag weer terug naar Amerika. Erg gezellig. Vrijdag waren Billy en ik nog laat op kantoor, dus vroeg Dylan of we mee wilden eten met hem en zijn vrouw en kind. Erg gezellig en zo leer je je collega’s ook kennen buiten het werk.

Zo. Dat was het weer. Nu zijn jullie weer up to date. En zoals jullie kunnen horen heb ik het erg naar mijn zin en beleef ik zowel op het werkgebied en daarbuiten heel veel mooie en leuke dingen. En het feit dat ik het gevoel heb ik dat ik echt iets voor de organisatie kan betekenen en dat men zo blij is met mijn werk, doet me erg goed!

Hele dikke knuffel voor iedereen,
Xx
Chan

ps. Foto credits voor de foto's van de workshop zijn voor Billy :) Hij maakt altijd foto's voor ons tijdens de workshops en alle dingen van het werk en hij kan dat erg goed :)


  • 21 November 2016 - 11:53

    Kris:

    Jaja, je bent er maar druk mee! Het was weer een mooi verhaal!! Super werk doe je! Ben trots op je. Geniet er nog maar even van, want inderdaad de tijd vliegt.
    Dikke dikke kus en knuffel <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Een update over mijn stage-tijd in Mexico :)

Actief sinds 07 Sept. 2016
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 9550

Voorgaande reizen:

04 April 2017 - 12 December 2017

Mexico 2.0 !!

31 Augustus 2016 - 18 Januari 2017

Stage bij Caminos de Agua in San Miguel de Allende

Landen bezocht: